Kehon kautta mielenrauhaan -stressinpurkuryhmät kevätkaudella 2021

ETÄRYHMÄ keskiviikkoisin 3.3.-21.4. klo 17:30
ETÄRYHMÄ keskiviikkoisin 12.5.-30.6. klo 17:30 >>

Palautumistaidot haltuun omassa arjessa

Kurssijakson aikana saat monipuolisesti työkaluja arkeesi stressinhallintaan ja säännölliseen palautumiseen. Samalla jokaviikkoinen tuokio mahdollistaa tehokkaan irtioton arjesta omaa hermolepoa varten ja voimaannuttaa sinua pitämään huolta itsestäsi. Tätä tarkoitusta varten jokainen tapaaminen kestää 90 min, mikä antaa hermostolle tarpeeksi aikaa levollisen tilan saavuttamiseen. 

Harjoitukset sopivat kaikille, jotka pystyvät arjessaan liikkumaan ja toimimaan normaalisti. Liikkeet ovat lempeitä, mutta suuri osa niistä tehdään selinmakuulla, joten mikäli sinulla on tähän liittyviä rajoitteita, tai muita arkeesi merkittävästi vaikuttavia kehon- tai mielenterveyden haasteita, olethan yhteydessä ohjaajaan ennen ilmoittautumista mukaan. 

Ohjaajana toimii fysioterapeutti, joogaopettaja ja voimavaravalmentaja Essi Nousu. 

Mitä ryhmässä tapahtuu?

Pitkittyneen stressin oireet, kuten väsymys, alakulo, ahdistuneisuus, ärtyneisyys, keskittymiskyvyn puute, unihäiriöt ja erilaiset fyysiset vaivat voivat ilmetä eriasteisina ja hiipiä salakavalasti uudeksi “normaaliksi” olotilaksi. Merkkejä voi olla vaikea havaita ajoissa, kun keho tottuu ylikierroksille pikku hiljaa.

Stressinpurkuryhmässä totutamme kehoa systemaattisesti levolliseen olotilaan, jossa palautuminen ja elpyminen voivat alkaa. Tällöin kehon omat korjaus-, puhdistamis-, uudistamis- ja säätelymekanismit pääsevät taas toimimaan tarkoituksenmukaisesti, millä on tärkeä vaikutuksensa koko terveyteemme ja toimintakykyymme. Mielenrauha löytyy kehon kautta. 
 

Jakson aikana havainnoimme suhdettamme itseemme, ympäristöömme, muihin ihmisiin sekä tapoihimme reagoida, ajatella ja toimia. Etsimme yhdessä, mutta itsenäisesti tietä oman tasapainon ja tyytyväisyyden äärelle. Ennen kaikkea tutustumme kehon ja mielen jakamattomaan kokonaisuuteen, ja harjoitamme luontaista hermostonsäätelykykyämme tutkituin ja toimiviksi todetuin keinoin.

Perehdymme mm. seuraaviin teemoihin:

  • Hengityksen tasapainottava voima
  • Jännityksen, rentouden ja jänteyden tunnistaminen
  • Tuen löytäminen ja vastaanottaminen
  • Tietoisen läsnäolon vaikutus kokemukseemme
  • Asennon, liikkeen, hengityksen ja tunnetilan yhteys
  • Oma tila ja rajat
  • Aistit ja ääni osana kehonkokemusta
  • Irtipäästämisen ilo – kuinka hellittää liiallisesta kontrollintarpeesta ja sallia elämänvirtaus.

Näihin tutustumme ensisijaisesti kehollisten harjoitusten kautta, mutta teemme myös pohdintatehtäviä ja sivuamme harjoitusten teoreettista taustaa. Teemme harjoituksia rauhallisessa tahdissa makuulla, istuen ja seisten. Yhteinen reflektointi auttaa kohti uusia oivalluksia. 

Varauduthan joustavin vaattein ja villasukin sekä omin muistiinpanovälinein. On suositeltavaa ottaa kurssin ajaksi käyttöön päiväkirja, johon voi jäsentää kokemuksiaan kirjoittamalla ja piirtämällä.

Lämpimästi tervetuloa elpymään ja voimaantumaan!

ETÄRYHMÄ keskiviikkoisin 12.5. - 30.6.

Aika: Keskiviikkoisin 12.5. – 30.6. klo 17:30 – 19:00

Paikka: Verkossa, Zoom

Hinta: 160€/ jakso (8 x 90 min)
Kurssin voi maksaa myös sähköisillä SmartumPay, ePassi, Edenred tai Eazybreak -liikuntaeduilla – tässä tapauksessa ilmoittaudu sähköpostitse essi(at)visitpeace.fi, niin saat tarkemmat ohjeet.

Varaa paikkasi 7.5. mennessä:
Varaa paikkasi maksamalla kurssi Holvi-verkkokaupassa. Saat tämän jälkeen sähköpostiisi kuitin ja Zoom-linkin tapaamisia varten. Ennen kurssia osallistujat saavat myös pienen ennakkokyselyn ja tarkemmat ohjeet kurssille osallistumiseen. Ryhmä toteutuu, kun osallistujia on vähintään viisi.

Erityistä etäryhmästä: 

Saat kurssin ajaksi pääsyn suljettuun Facebook-ryhmään, jossa kokemuksia voidaan jakaa ja reflektoida yhdessä. Tapaamisten välillä saat muistutuksia ja keveitä, vapaaehtoisia kotiharjoituksia, jotka pitävät omaa prosessia yllä.

Etäryhmien erityispiirteenä on, että osallistujalla on kokonaisvastuu omasta harjoituksestaan, kun ohjaaja ei ole samalla tavoin käytettävissä henkilökohtaiseen avustamiseen, kuin lähiryhmässä. Näin ollen on tärkeää, että huomioit mahdolliset rajoitteet osallistumiselle ja otat rohkeasti yhteyttä, mikäli jokin asia tilanteessasi arveluttaa. Toisaalta omassa tilassasi voit täysin rauhassa keskittyä omiin sisäisiin kokemuksiisi, ja luoda itsellesi juuri sellaiset olosuhteet harjoitukselle, kuin haluat.

Harjoitusta varten tarvitset tietokoneen, padin tai puhelimen (suosittelen isompaa ruutua), toimivan verkkoyhteyden sekä rauhallisen tilan, jossa mahdut liikkumaan lattialla ja hyödyntämään myös seinäpintaa. Lisäksi tarvitset mielellään hieman kitkaisen, kokopitkän jooga-/jumppa-alustan, viltin ja joustavat vaatteet. Muista kurssin aikana käytettävistä arkisista välineistä ilmoitetaan tarkemmin kurssin alussa.

PS: HALUATKO KURSSIN YHTEYTEEN FIRSTBEAT-HYVINVOINTIVALMENNUKSEN?

Lisätarjouksena ryhmään osallistuville Firstbeat-hyvinvointivalmennus -20%. Lue lisää tästä stressin ja palautumisen tasapainon mittaamisesta täältä >>.