Kehon kautta mielenrauhaan -kurssit

***Syyskauden 2022 ryhmä on täynnä. Voit ilmoittautua varapaikalle mahdollisten peruutusten varalta.  Tilaamalla uutiskirjeen saat ensimmäisenä tiedon tulevista kursseista ja muista ryhmistä/ tapahtumista.***

Aika: maanantaisin 15.8.-28.11.2022 klo 17:30-19:15  (13 x 105 min tapaamista). Huom. joka kuun 1. maanantai on “kotiharjoituspäivä”, jota varten saat ohjeet sähköpostilla – ei siis tuntia 5.9., 3.10. eikä 7.11. Tapaamisten välillä saat sähköpostilla kertaus- ja orientaatioviestejä, jotka auttavat pitämään yllä muutokseen liittyvää prosessia.
Paikka: Visit Peace -tila, Lapinlahdenpolku 8 (Lapinlahden sairaalan päärakennus, B-rappu)
Hinta: 364 €/ kurssi. Maksuksi käyvät myös sähköiset SmartumPay, ePassi, Edenred tai Eazybreak -liikuntaedut. Maksutiedot saat ilmoittautumisen jälkeen. Mainitsethan liikuntaedulla maksamisesta ilmoittautumisen yhteydessä. 
Ilmoittautuminen sitovasti viimeistään 7.8. sähköpostitse: essi(at)visitpeace.fi
HUOM: pienryhmään otetaan max 6 hlöä.

Palautumistaidot haltuun omassa arjessa

Pitkittyneen stressin oireet, kuten väsymys, alakulo, ahdistuneisuus, ärtyneisyys, keskittymiskyvyn puute, unihäiriöt ja erilaiset fyysiset vaivat voivat ilmetä eriasteisina ja hiipiä salakavalasti uudeksi “normaaliksi” olotilaksi. Merkkejä voi olla vaikea havaita ajoissa, kun keho tottuu yli- (tai ali-) kierroksille pikku hiljaa. Tällä kurssilla totutamme kehoa systemaattisesti levolliseen olotilaan, jossa palautuminen ja elpyminen voivat alkaa. Tällöin kehon omat korjaus-, puhdistamis-, uudistamis- ja säätelymekanismit pääsevät taas toimimaan tarkoituksenmukaisesti, millä on tärkeä vaikutuksensa koko terveyteemme ja toimintakykyymme. Tutkimme myös taipumuksiamme reagoida stressaaviin tilanteisiin ja hahmotamme rajojamme, omaa tilan- ja ajankäyttöä sekä itseilmaisua. Yhteys kehon, ajatusten, tunteiden ja toiminnan välillä selkeytyy. Mielenrauha alkaa löytyä kehon kautta. 

Kurssin aikana saat monipuolisesti työkaluja arkeesi stressinhallintaan, säännölliseen palautumiseen ja voimavarojen vapauttamiseen. Samalla säännöllinen harjoitustuokio tarjoaa tehokkaan irtioton arjesta omaa hermolepoa varten ja voimaannuttaa sinua pitämään huolta itsestäsi. Tapaamisten kesto on suunniteltu antamaan hermostolle tarpeeksi aikaa levollisen tilan saavuttamiseen ja tarjoamaan tilaisuuden kokemusten jäsentämiseen sekä jakamiseen vertaisryhmässä. Kurssi on jaettu 16 viikolle siten, että väliin jää taukoja, jolloin voit harjoitella kotioloissa ja luoda itsellesi harjoitusrutiinia omaan arkeesi. Tämän kokemukselliseen oppimiseen perustuvan kurssin tarkoituksena on mahdollistaa uusien tapojen juurtuminen osaksi elämääsi sinulle luontevalla tavalla.

Harjoitukset sopivat kaikille, jotka pystyvät arjessaan liikkumaan ja toimimaan normaalisti. Liikkeet ovat lempeitä, mutta suuri osa niistä tehdään selinmakuulla, joten mikäli sinulla on tähän liittyviä rajoitteita, tai muita arkeesi merkittävästi vaikuttavia kehon- tai mielenterveyden haasteita, olethan yhteydessä ohjaajaan ennen ilmoittautumista mukaan.

Ohjaajana toimii fysioterapeutti, joogaopettaja ja voimavaravalmentaja Essi Nousu.

Tässä erään osallistujan terveiset uusille mukaantulijoille:
“Sain kurssilta työkaluja jännityksen tunnistamiseen ja helpottamiseen. Löysin yhteyden kehooni ja opin suhteutumaan myös ympäristööni avoimemmin. Oivalsin, että rauhan tunteen todella voi löytää omasta kehosta. Suosittelen lämpimästi kurssia!
-Sanna-

Lisää kurssilaisten kommentteja löydät täältä.

Mitä ryhmässä tapahtuu?

Kurssin aikana havainnoimme suhdettamme itseemme, ympäristöömme, muihin ihmisiin sekä tapoihimme reagoida, ajatella ja toimia. Etsimme yhdessä, mutta itsenäisesti tietä oman tasapainon ja tyytyväisyyden äärelle. Ennen kaikkea tutustumme kehon ja mielen jakamattomaan kokonaisuuteen, ja harjoitamme luontaista itsesäätelykykyämme tutkituin ja toimiviksi todetuin keinoin.

Perehdymme mm. seuraaviin teemoihin:

  • Hengityksen tasapainottava voima
  • Jännityksen, rentouden ja jänteyden tunnistaminen
  • Tuen löytäminen ja vastaanottaminen
  • Tietoisen läsnäolon vaikutus kokemukseemme
  • Asennon, liikkeen, hengityksen ja tunnetilan yhteys
  • Liikkeen ja olotilan laadulliset ulottuvuudet
  • Aistit ja ääni osana kehokokemusta
  • Vireystilan ja itsesäätelyn yhteys vuorovaikutukseen
  • Oma tila ja rajat
  • Irtipäästämisen ilo – kuinka hellittää liiallisesta kontrollintarpeesta ja sallia elämänvirtaus.

Näihin tutustumme ensisijaisesti kehollisten harjoitusten kautta, mutta teemme myös valmennuksellisia pohdintatehtäviä ja sivuamme harjoitusten teoreettista taustaa. Teemme harjoituksia rauhallisessa tahdissa makuulla, istuen ja seisten. Yhteinen reflektointi auttaa kohti uusia oivalluksia. Psykofyysisestä harjoittelusta voit lukea lisää Hermolepoa -blogista.

Levollisuutta huokuva tilamme Lapinlahden sairaalapuiston rauhoittavassa miljöössä maadoittaa sinut rentoutumisen äärelle jo paikalle saapuessasi. Sään salliessa saatamme tehdä osan harjoituksista tilaamme ympäröivässä puistossa, ja hyödynnämme mahdollisuutta pari-/ ryhmäharjoituksiin, joista sovitaan aina ryhmän kanssa. Pienryhmä mahdollistaa henkilökohtaisen avustamisen ja madaltaa kynnystä sosiaaliseen yhteyteen.

Paikan päältä löytyvät kaikki tarvittavat välineet, sinun tarvitsee vain saapua paikalle. Teetä ja suklaata on myös aina saatavilla. Varauduthan kuitenkin joustavin vaattein ja villasukin sekä omin muistiinpanovälinein. On suositeltavaa ottaa kurssin ajaksi käyttöön päiväkirja, johon voi jäsentää kokemuksiaan kirjoittamalla ja piirtämällä.

KÄYTÄNNÖN ASIOITA:

  • Kurssin harjoitukset sopivat kaikille, jotka voivat arjessaan liikkua ja toimia normaalisti. Mikäli sinulla on terveydellisiä tai liikkumisen rajoitteita, tai olet raskaana, otathan yhteyttä niin keskustellaan harjoitusten/ ryhmämuotoisen toiminnan soveltumisesta sinulle. Suuri osa liikeharjoituksista tehdään selinmakuulla.
  • Pienryhmään otetaan vain 6 osallistujaa, minkä vuoksi ilmoittautuminen on sitova. Jos sinulle tulee ylivoimainen este osallistua ilmoittautumallesi kurssille, voit antaa paikkasi jollekulle tutullesi. Kurssi toteutuu, kun osallistujia on vähintään 5.
  • Ilmoittautumisen jälkeen saat pienen ennakkokyselyn, maksutiedot sekä tarkemmat saapumisohjeet.
  • Saavuthan paikalle vain tartuntatautioireettomana. Kiinnitämme erityistä huomiota sekä omaan että tilan ja tarvikkeiden hygieniaan, ja tuuletamme säännöllisesti. Pyydämme myös asiakkaitamme huolehtimaan hygieniasta asianmukaisesti ja pesemään kädet paikalle saapuessa.
  • Otathan matalalla kynnyksellä yhteyttä, mikäli sinulle nousee kysymyksiä kurssista, tiloistamme tai palveluistamme!
Lämpimästi tervetuloa elpymään ja voimaantumaan!