Joogaa terveyden tueksi 16.8.-29.11.2022

***Syyskauden 2022 ryhmä on täynnä. Voit ilmoittautua varapaikalle mahdollisten peruutusten varalta.  Tilaamalla uutiskirjeen saat ensimmäisenä tiedon tulevista kursseista ja muista ryhmistä/ tapahtumista.***

Aika: 
Tiistaisin 16.8.-29.11.2022 klo 17:30 – 19:00
Paikka: Visit Peace -tila, Lapinlahdenpolku 8 (Lapinlahden sairaalan päärakennus, B-rappu)
Hinta: 260 €/ kurssi (13 x 90 min – ei tuntia 6.9., 4.10. & 8.11.) Maksuksi käyvät myös Smartum, ePassi, Edenred ja Eazybreak -liikuntaedut.
Ilmoittautuminen sitovasti 7.8. mennessä: essi(at)visitpeace.fi.
HUOM: pienryhmään otetaan max 6 hlöä.

Mistä on kyse?

Fyysisesti tai henkisesti kireä olo vaikuttaa hengitykseen, kaikkeen fyysiseen toimintaan, keskittymiskykyyn, oppimiseen, luovuuteen ja tapaan kommunikoida – mutta myös koko olemassaolon kokemukseen. Entä jos olisi mahdollista löytää kepeä, joustava ja hengittävä olotila, josta säännöllisen harjoituksen myötä muodostuukin uusi normaali? Voisiko tätä kautta löytyä myös hyväksyvä ja myötätuntoinen elämänasenne, josta ammentaa iloa itselle ja muille?

Tällä kurssilla tutustutaan joogan kokonaisvaltaisen itsehoito- ja itsetuntemusmenetelmän perusteisiin ja perusharjoitteisiin terveyden edistämisen näkökulmasta. Kurssilta voit saada runkoa ja ideoita omaan harjoitukseesi ja täydentää ymmärrystäsi joogan mahdollisuuksista terveyden ja hyvinvoinnin tukena.

Joogan ikivanha menetelmä tarjoaa mitä parhainta apua ihmiselle, jota piinaavat paitsi staattisen työasennon aiheuttamat fyysiset vaivat, myös hektinen ja ärsyketäyteinen toimintaympäristö, tarkoituksettomuuden tunne, ahdistus, levottomuus ja muut stressiperäiset oireet. Jooga tarjoaa myös lempeästi vahvistavan harjoitusmuodon keholle silloin, kun fyysiset voimavarat ovat vähissä. Jooga on paljon muutakin, mutta yksinkertaisimmillaan se on tehokas ja kokonaisvaltainen itsehoitomenetelmä, ja parhammillaan raottaa ovea koko olemassaolomme ihmeen oivaltamiselle.

Kurssilla opit kokemuksellisesti, miten liikkeen laatu, hengitys ja tietoinen läsnäolo kehossa vaikuttavat oloosi ja liikkumiseesi, ja sitä kautta koko elämääsi. Joogan harjoituksiin nivomme elementtejä myös pilateksesta, psykofyysisestä fysio- ja hengitysterapiasta sekä erilaisista somaattisista menetelmistä. Tunnit ovat omiaan parantamaan liikkuvuutta, kehonhallintaa ja aineenvaihduntaa, sekä helpottamaan hengittämistä ja lievittämään stressiperäisiä oireita.

Kurssilla käydään läpi asanaharjoitusten lisäksi hengitys-, meditaatio- ja rentoutumisharjoituksia. Osa tunneista sisältää työpajamaista työskentelyä jonkin teeman parissa. Perehdymme mm. seuraaviin hyvinvointiimme vaikuttaviin aihealueisiin:

– tasapainoinen, joustava hengitys
– maan, ilmatilan ja oman keskuksen tuki asennossa ja liikkeessä
– eloisan selkärangan merkitys
– kehonosien suhde toisiinsa (faskiaaliset yhteydet)
– kehon nestekierto ja sisäelinten toiminta
– fyysinen ja henkinen tasapaino
– aistit ja ääni osana kehonkokemusta
– elämänvirtauksen vapauttaminen


Kenelle sopii?

Kurssi sopii sekä aloittelijoille, että sellaisille joogaa jollakin tavoin jo harrastaneille, jotka haluavat syventää ymmärrystään “asanajumpan” tuolle puolen. Jos olet käynyt joogatunneilla, muttet ole saanut vastauksia miksi-kysymyksiisi, tai olet kokenut harjoitukset vaivalloisiksi, voi tämä olla sinulle oikea etappi. Käymme läpi keskeisiä perusharjoituksia ja niiden fysiologisia sekä “energeettisiä” perusteita, mutta annamme reilusti tilaa omalle ihmettelylle. Pienryhmässä on mahdollisuus saada henkilökohtaista ohjausta ja tehdä harjoitusta rauhassa omassa tahdissa, oman kehon ehdoilla. Harjoituksia sovelletaan yksilöllisesti, mutta edellytyksenä tässä ryhmässä on sellainen toimintakyky, jonka puitteissa on mahdollista laskeutua lattialle ja päästä ylös omin avuin. 

Teemme harjoituksia makuulla, istuen, seisten ja liikkuen tilassa. Harjoittelemme rauhallisesti kehon ja mielen tilaa kuulostellen, eikä tarkoituksena ole nostattaa hikeä pintaan. Toisinaan saattaa tulla lämmin, joten joustava kerrospukeutuminen on suositeltavaa. 

Ohjaajana toimii psykofyysiseen työskentelyyn suuntautunut fysioterapeutti, joogaopettaja ja voimavaravalmentaja Essi Nousu, joka on kiinnostunut ymmärtämään intialaisen terveystieteen ja länsimaisen lääketieteen yhtymäkohtia ja toisiaan täydentäviä lähestymistapoja.

 
Käytännön asioita:

  • Joogaharjoitukset sopivat kaikille, jotka voivat arjessaan liikkua ja toimia normaalisti. Mikäli sinulla on terveydellisiä tai liikkumisen rajoitteita, tai olet raskaana, otathan yhteyttä niin keskustellaan harjoitusten soveltumisesta sinulle. 
  • Minimiosallistujamäärä kurssille on 5 hlöä, minkä vuoksi ilmoittautuminen on sitova. Jos sinulle tulee ylivoimainen este, voit antaa paikkasi jollekulle tutullesi.
  • Lapinlahden tilassamme käytössäsi on kaikki tarvittavat välineet, mutta voit toki halutessasi ottaa mukaan oman alustan ja viltin. Tunneille kannattaa varustautua joustavin vaattein ja villasukin. Saat tarkemmat osallistumisohjeet sekä pienen ennakkokyselyn erillisessä sähköpostissa ennen kurssin alkua.
  • Saavuthan paikalle vain tartuntatautioireettomana. Kiinnitämme erityistä huomiota sekä omaan että tilan ja tarvikkeiden hygieniaan, ja toivomme myös kaikkien asiakkaiden huomioivat peruskäytännöt, kuten käsienpesun paikalle saapuessa.
  • Otathan matalalla kynnyksellä yhteyttä, mikäli sinulle nousee kysymyksiä kurssista, tiloistamme tai palveluistamme!

Lämpimästi tervetuloa joustavan kehon ja mielen maailmaa